4 клас
Тема: Відмінювання
особових займенників 3-ї особи однини й множини.
Мета: поглиблювати і
поширювати знання учнів про особові займенники; ознайо-
мити з відмінюванням займенників 3-ї
особи однини й множини; вчити від-
мінювати особові займенники за
зразком, користуватися навчальною таб-
лицею для визначення відмінків
займенників у реченні; розвивати зв’язне
мовлення, мислення, увагу; розвивати
самостійність,наполегливість, уваж-
ність у навчальній діяльності, любов
до природи та Батьківщини.
Обладнання: мовний
матеріал, таблиці, роздатковий дидактичний матеріал, малю-
нки.
Тип уроку: урок
засвоєння нових знань.
Хід
уроку
І. Організаційний
момент.
Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й
миром.
Ми вам раді, люди
добрі,
І вітаєм щиро вас.
І запрошуєм ласкаво
На урок в четвертий
клас.
ІІ. Каліграфічна
хвилинка.
-
Відкрийте зошити. Запишіть число, класна робота. Спинки тримайте
рівненько, зошити – похило.
1.
–
Подивіться на рядок буквосполучень.
Ба
ть ьк ів вщ ин на
- Яке слово можемо утворити? (Батьківщина)
- З якої букви пишемо це слово?
Запишіть у свої зошити буквосполучення та
утворене слово.
2.
Робота
з деформованим реченням.
- Складіть із даних слів прислів’я. (Запис
на дошці).
Мати,
Батьківщина - , за, умій, постояти, неї.
(Батьківщина – мати,
умій за неї постояти)
- Як ви розумієте це
прислів’я?
- Назвіть підмет і
присудок.
3. Робота в парах.
1пара. Підібрати
синоніми до слова Батьківщина.
Батьківщина – Вітчизна,
рідний край, рідна сторона, Україна, рідне село.
2 пара. Підібрати
епітети.
Батьківщина – рідна,
мила, красива, незалежна, могутня, квітуча.
3 пара. Виконати
звуко-буквений аналіз слів.
[Б а тˈ кˈ і в ш ч и н
а] – 11 б., 11 зв., 4 скл.
ІІІ. Актуалізація
опорних знань. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вчимося редагувати. (Текст записаний на
дошці).
- Прочитайте текст, вставляючи в потрібному
відмінку особові займенники, що в дужках. Визначте особу цих займенників.


пива.
Кропива
раз і каже своїй
сусідці: «Дивись, як це
бджілка коло (ти) круж -
ляє:
(ти) ні на хвилинку
нема від
неї спокою.
Я
дивуюся, як вистачає
(ти)
терпіння. Я не дозво-
лила
б цій поганій кома-
сі
пити з (я) соки.(Я) ні-
хто й
руками не чіпає,
а з (ти)
бджілка робить,
що хоче.
Хіба (ти)
це не
обходить?»
(З народної творчості)
(Росли разом троянда і кропива. Кропива раз
і каже своїй сусідці: «Дивись, як це бджілка коло тебе кружляє: тобі ні на
хвилинку нема від неї спокою. Я дивуюся, як вистачає тобі терпіння. Я не
дозволила б цій поганій комасі пити з мене соки. Мене ніхто й руками не чіпає,
а з тобою бджілка робить, що хоче. Хіба тебе це не обходить?»)
-
До
якої особи належать змінені займенники?
(До 1-ї та 2-ї особи
однини)
-
Які
займенники належать до 3-ї особи однини і множини? (Він, вона, воно, вони).
-
Яка
особливість займенників 3-ї особи однини?
(Ці займенники вказують на рід)
ІV. Повідомлення теми і
мети уроку.
-
Отже,
сьогодні на уроці ми будемо вивчати займенники 3-ї особи однини і множини – їх
відмінювання, правопис, вживання в мовленні.
V.
Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Робота з таблицею відмінювання
займенників 3-ї особи однини і множини.
- Відкрийте підручник
на с. 126, вправа 285.
Розгляньте уважно таблицю відмінювання
займенників 3-ї особи.
Відмінок
|
Займенники
3-ої особи
|
|||
Однина
|
Множина
|
|||
Називний
Родовий
Давальний
Знахідний
Орудний
Місцевий
|
він
його
(до) нього
йому
його
(про нього)
ним
(на) ньому
|
вона
ї ї
(до) неї
їй
її
(про) неї
нею
(на) ній
|
воно
його
(до) нього
йому
його
(про) нього
ним
(на) ньому
|
вони
їх
(до) них
їм
їх
(про) них
ними
(на) них
|
- Що цікавого ви
помітили? (Займенники він, воно мають однакові відмінкові
форми, крім називного відмінка).
2. Опрацювання правила.
- Прочитайте правило на
с. 126.
- Чи підтверджує воно
наші спостереження?
VІ.
Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота з прислів’ями. (З коментуванням).
Діти отримують картки з
прислів’ями:
У нього не дістанеш і серед зими льоду.
Ми з тобою, як риба з водою.
З ним каші не звариш.
На тобі, небоже, що мені негоже.
Завдання: Прочитати
прислів’я. Пояснити їх зміст. Виписати особові займенники.
Визначити особу, число й
відмінок. Поставити їх у називному відмінку
однини.
(У
нього – 3-я ос. одн., Р. в. – він;
ми – 1-а ос. мн., Н. в.
з
ним – 3-я ос. одн., О. в. – він;
тобі
– 2-а ос. одн., Д. в. – ти;
мені
– 1-а ос. одн., Д. в. – я.
VІІ.
Фізкультхвилинка.
Раз! Два! Час вставати –
Будемо відпочивати!
Три! Чотири! Присідаймо,
Швидко втому проганяймо!
П’ять! Шість! Засміялись,
Кілька разів нахилились.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутися до справ!
2. Письмове виконання
вправи 287.
- Спишіть текст вправи
287, розкриваючи дужки. Підкресліть займенники 3-ї осо-би однини і множини.
Позначте їх відмінок, користуючись таблицею відмінюван-ня за вправою 285.
Він (одн., Н.в.); за нього (одн., Зн. в.); за
ними (мн., Ор. в.); у нього (одн., Р. в.);
до нього (одн., Р. в.);
він (одн., Н. в.); його (одн., Р. в.)
3.
Самостійна
робота.
-
Замість
пропусків поставте особові займенники в потрібних відмінках, на-звані на
початку ряду.
1 варіант
До … прийшов товариш.
ВІН Тато купив … книжку.
… пишається старший брат.
-
Який
займенник змінювали?
-
До
якої особи він належить?
2 варіант
У … дружний
клас.
ВОНА З … весело працювати.
… подобаються
рухливі ігри.
-
Який
займенник змінювали?
-
До
якої особи він належить?
4. Гра «Знавці». (На
дошці).
- Усно складіть
словосполучення «дієслово+займенник», використовуючи зай-менники 3-ї особи.
Сказати (кому?) …. Д. в.
Пишатися (ким?) … Ор. в.
Спитати (кого?) … Зн. в.
Біг (перед ким?) … Ор. в.
Піклуватися (про кого?) … Зн. в.
- Визначте відмінки
займенників.
- Що виможете сказати
про правопис займенників 3-ї особи з прийменниками?
(Пишуться окремо)
Опрацювання правила .
Запам’ятай!
Займенники
з прийменниками пишуть окремо:
зі
мною, з тобою, на нас, у мене, перед нами, серед нас.
|
5. Робота з
деформованим реченням.
На дошці: Очі, були, у, великі, нього, сині.
(У нього були великі сині очі.)
- Як ви написали у
нього? Чому?
- Визначте особу, число
та відмінок займенника. (3-я ос. одн.. Р. в.)
6. Вибірковий диктант.
- Запишіть тільки
займенники.
Час
не віл, його не налигаєш. Дерево живе, хоча з нього й осипається
листя. Мало на ворога злитися – треба з ним битися. Щоб віл допомагав тобі,
доглядай за ним.
Перевірка – фронтально.
- Який займенник зайвий
у цій групі? Чому?
(Тобі – 2-а ос. одн.)
7. Рубрика «Спілкуймося
красно».
- Щоб підкреслити повагу до адресата,
займенник Ви у вітаннях та запрошеннях пишемо з великої букви.
Візьміть до уваги!
Займенник Ви пишуть
із великої букви,якщо він указує на особу, до якої звертаються з повагою.
|
- Складіть декілька таких речень.(Усно)
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
1.
–
Що нового дізналися на уроці?
- Що цікавого дізналися
про відмінювання займенників 3-ї особи?
- Назвіть займенники
1-ї, 2-ї, 3-ї особи.
- Складіть усно кілька
речень із займенниками.
2. Оцінювання учнів.
3. Вправа «Нові слова»
- З літер слова Батьківщина складіть нові слова.
Батьківщина – батьки,
тин, тік, вікна, він, кат, квіти, танк, щит, банк, бант, Іван,
кава, бак, ти, ви,
кабан, нива, битва, кит, канва, канат, щітка, кінь,
вата, нитка, віти,
вік, кіт.
ІХ. Домашнє завдання.
Виконати вправу 288, с. 127; опрацювати
таблицю відмінювання с.126.
Немає коментарів:
Дописати коментар